13 október, 2016

Foci labda torta



Újra tortasütésre szántam magam, még pedig Jennim Barátjának sütöttem ezt ez tortát Szülinapjára, jól sikerült a meglepetés is és a torta is.
Egy valami, ami sajnos elmaradt, nem készültek fázis képek, majd leközelebb pótolom.
Na és hozzáteszem, hogy ha valaki el akarja készíteni 2 nappal számoljon. Elsö nap piskóta sütés, és betöltés, másnap burkolás, díszítés.

Piskóta: 6 db tojás (M-es méretü)
             25 dkg cukor
             20 dkg finomliszt
             75 gramm !!! étolaj (gramm, nem dkg!!!) (kb. 7 evökanálnyi mennyiség)
               5 dkg kakaó (cukor mentes)
               1 mokkás kanál sütöpor

Málnás töltelék: 20 dkg mascarpone (vagy natur vajkrém)
                           25 dkg görög joghurt
                           5-6 evökanál cukor
                           1 csg. vaníliás cukor
                           20 dkg málna (nálam most fagyasztott volt, így egy kicsit macsi lett,
                                                   nem látszódnak az egészben hagyott szemek)
                               A málna fele egészben maradjon
                            1 csg. zselatinpor (ami 6 lap zselatinnak felel meg)

Bevonáshoz: 12-15 dkg vaj
                       8 dkg porcukor
                      50 dkg fehér fondant
                      10 dkg fekete fondant (vagy a fehér ételfestékkel színezve)
                        5 dkg zöld vagy zöldre szinezett fondant a fünek

1. Elöször a piskótát készítettem el, a tojásokat ketté választottam, a fehérjét a cukorral fényes kemény habbá felvertem, a tojás sárgáját összekevertem az olajjal. A lisztet a kakaóval és a sütöporral egy nagyobb tálba szitáltam és összekevertem. A fehérje habhoz elöször a tojás sárgáját adtam hozzá, óvatosan elkevertem, majd a liszt-kakaó-sütöport keveréket, ezt is óvatosan, hogy ne törjem a habot. A sütöt 180 fokra elömelegítettem.
Egy kerek formát vásároltam, direkt erre a célra, amit vajjal kikentem és liszttel beszórtam, így került bele a piskóta massza. (Mérete 22 cm átmérö és kb. 12 cm magas, ez majdnem tele lett, mikor megsült a piskótám) Gondoltam a labdaforma nagy segítség lesz, de sokat nem ért, mert a vajkrém bevonat eltüntette ezeket a "foltokat" a tészta felüleléröl, így egy sima felületü forma is tökéletesen megteszi.

Összesen 50 percet sült, mert elég vastag volt a tészta, így 40 perc sütés után tüpróba még nyers belsöt mutatott, így sült még 10 percet. Miután kivettem a sütöböl 5 percet hagytam pihenni a formába, majd egy rácsra borítottam kihülni, ennek legalább 2 óra kell, de inkább több.

2. Mikor a piskótám alaposan kihült, levágtam a lapos oldalát, ami késöbb a torta alja lesz kb. 2 cm vastagon, ezután jött a nehezebb dolog, úgy kellett kivájjam a piskótát, hogy viszonylag egyenletes maradjon a külsö rész, és még egy középsö réteg piskótát is ki tudjak vágni, hogy a krém között legyen egy rétegem. Így kúp alakban sikerült kivágni egy jó nagy darabot, majd a többit egy kicsit még faragdostam, aztán a kivágott kúp középsö részét vágtam ki, az lett a krém közötti piskóta réteg.

3. A krémhez összekevertem a görög joghurtot, mascarponét, cukrot, vaníliás cukrot és a
málna felét.
A zselatint 2-3 evökanál vízbe elkevertem, hagytam, hogy megduzzadjon és nagyon kicsi tüzön lassan felolvasztottam, akkor jó, amikor már nem látszanak benne kicsi kristályok, nem szabad túlmelegíteni, 1-2 evökanálnyi málnakrémet kevertem hozzá, majd ezt az egésszel összekevertem, most kivételesen nagyon gyorsan kötött a zselatin, így gyorsan betöltöttem a fejre állított gömb piskótámba a krém 1/3 részét (amit mindenképpen vissza kell tenni, abba a formába, amiben sült) egy pár málnaszemet is szórtam rá, majd erre jött a piskótalap, aztán a maradék krémmel töltöttem meg, amire szintén jött egy pár málna szem is, és végül az alja, aztán így került a hütöbe egy éjszakára. (mivel a zselatinom, nagyon jól kötött, lehet nem is kellett volna olyan sokáig, de így terveztem be idöbe)
4. A fondant alá mindenképpen kell egy kevés vajkrém, így a vajat habosra kevertem és apránként adtam hozzá a porcukrot. Fontos, hogy a vajkrém puha legyen, amikor kenni akarjuk, mert csak így lehet vele szépen dolgozni. Ma reggel gyorsan bekentem a torta külsejét, amit most már egy tálcára borítottam, így ment vissza a hütöbe délutánig, mire hazajöttem szépen megkeményedett, majd egy vizes késsel még egy kicsit átsimítottam, hogy szép sima legyen a felülete. (sürgös esetben, elég 1-2 óra hütés is)
5. A fehér fondantot étkezési keményítös deszkán, vagy munkalapon kb. 1 mm vastagra nyújtottam, jó nagyra, hogy böségesen befedje a tortámat, majd beburkoltam vele a félgömböt, a leesö részeket óvatosan elvettem, mert ebböl vágtam ki a 6 szögeket a díszítéshez.
6. A fekete fondantot is elnyújtottam kb. 1 mm vastagságúra, ebböl 5 szögeket vágtam ki.

Mindkét formának 4 cm-esek lettek az oldalai a 6 szögeknek 120° a belsö méretük, az 5 szögeké 108°, ehhez  HahóPihe Blogja adta az ötletet és segítséget, amiért nagon hálás vagyok, mert nem igazán volt kiinduló pontom.
(kellett egy kis mértani szerkesztés, míg összehoztam a két sablont, de összejött)
A varratot ezzel a kis célszerszámmal készítettem (hivatalos neve Fondant vágó lenne) amit az internetröl rendeltem, gondolva, hogy valamikor hasznát veszem, ha ilyen nincs, akkor a másik cikk-cakkos is nagy segítség lehet, de ha ez sincs, akkor egyszerüen egy fogpiszkálóval lehet imitálni a "varratot"
Folyamatosan vágtam ki a "foltokat" a labdára, középen a tetején kezdtem a fekete folttal és így tovább, ha esetleg egy picit nem passzolt, szépen lehet igazítani, a fondant rugalmassága enged annyit, hogy egymáshoz igazítstam. Mikor kész lett a "foltozás" kis célszerszámommal még egyszer "átvarrtam" az összetételeket, legközelebb talán nem fogom elöre varrni, hanem csak így a végén, mikor már minden folt a helyére került.
A zöld fondantot fokhagyma nyomón átnyomtam, ebböl lett a fü díszítés.
Ezzel el is készült a remekmü! Na jó hosszúra sikeredett a leírás, remélem elég érthetö fázisképek nélkül is, igérem, hogy készítek még egyet, a fázisképek miatt


Sok sikert kívánok az elkészítéséhez, nagyon látványos, és biztos sikert arat, na és persze jó étvágyat hozzá!



Nincsenek megjegyzések: