08 december, 2014

Király kenyér (kovásszal) Heni receptje


Egy jó párszor már megsütöttem ezt a kenyeret és azt hiszem itt az ideje, hogy fel kerüljön a blogra.
Elöször is nagyon köszönöm a receptet Bodor Henriettenek, akit FB kenyeres csoportban ismerhettem meg.

Hozzávalók:
15 dkg kovász
3 dl víz
20 dkg kenyérliszt  BL 80
2 evökanálnyi burgonyapehely

30 dkg kenyérliszt BL 80
1-1,2 dkg só
2-3 evökanálnyi étolaj

Elkészítés:

1.A kovászt jól feloldom a 3 dl vízbe majd hozzákeverem a burgonyapelyhet és a 20 dkg lisztet, hagyom egy fél órát pihenni.
2. Aztán jön hozzá a 30 dkg liszt és annyira összedolgozom, hogy ne legyen sehol száraz felület,
pihentetem kb. 10-15 percet és hozzáadom a sót és az olajat ezzel alaposan összedagasztom, egy tálba lefedve hagyom pihenni kb. 40 percet.
3. Ezután lisztezett felületre borítom a tésztát és kicsit ellapogatom, majd meghajtogatom, mint a leveles tésztát szokták, újra pihentetem a tálba kb. 1-1,5 órát.

4. Megformázom vekni alakúra, így én már a sütöpapírral kibélelt jénaiba teszem, a jénai tetejét kicsit bespriccelem vízzel és hüvös helyre teszem, vagyis hütöbe is rakható.
Lehet lisztezett konyharuhával kibélelt kelesztökosárba is tenni, betakarni és egy nylont ráhúzni, úgy hüvösre tenni.
Az én kovászom nem szeretni a nagyon hideget, így fütetlen elötérbe teszem, ahol kb. a mostani idöjárásnál 10 fok van, így kelesztem 10-12 órát, nálam ez a kelesztési idö vált be. Többszöri próba után, most már tovább kelesztem a kovászos kenyeret, mert ha kb. 7 óra kelesztés után megsütöttem gumis kemény belezete lett.
Szóval a kovászt mindenkinek ki kell tapasztalni, erre szerintem nem lehet fix idöpontot írni, valahogy idövel (egy pár balul sült kenyér után) kialakul mindenkinél
5. A sütöt elömelegítem 240 fokra. A kenyér, ha még nem a jénaiban van, akkor sütöpapírral kibélelem és belefordítom, majd tetszés szerint bemetszem, befújom jól vízzel és mehet a sütöbe.
Kb. 20-25 perc után visszaveszem a höt 220 fokra és 30-35 percig tovább, azaz készre sütöm a kenyeret.



Tipp: Ha nem eléggé keltnek látszik a tészta, akkor érdemes hideg sütöben kezdeni a sütést, a sütési idöt pedig figyelni.

Rácsra téve hagyom kihülni, enyhét bespriccelem vízzel.

Jó étvágyat kíván hozzá!





Nincsenek megjegyzések: