02 szeptember, 2014

Graham-len-zablisztes magvas cipó




Nagyon szeretjük a fehér kenyeret, de azért a változatosság kedvéért mindig kisérletezek egy-egy újabb "több lisztes" kenyérrel, úgy mint ma is, így született ez a kenyérke.

A kenyér készítése elözö nap este kezdödik, így:
 (figyelem!!! mennyiségek g-ban vannak megadva)
200 g kenyérliszt (BL-80-as)
  50 g grahamliszt
    6 g (fontos, hogy gramm, nem dkg) friss élesztö
160  ml víz
ezekböl a hozzávalókból összeállítunk egy tésztát, amit gyors kovásznak is nevezhetünk és letakarva a konyhapulton hagyjuk reggelig kelni, pihenni  másnap reggel folytatjuk.

Hozzávalók:
az elözö esti összes kovász
220 g  kenyérliszt (BL-80)
  40 g zabliszt
  40 g lenmagliszt
  75 g grahamliszt
    1 teáskanál méz
    1 evökanál sikér
210 ml víz
30 g vaj
1 evökanálnyi tejföl
12 g friss élesztö
12 g só
csipet aszkorbinsav
2 evökanál burgonyapehely
1-1 púpos evökanálnyi lenmagpehely, lenmag, napraforgó mag, szezámmag, zabpehely
Szóráshoz egy kevés lenmag és szezámmag.
ezekböl a hozzávalókból kenyértésztát dagasztunk, sokan a  kenyérsütögépet használják dagasztásra,  nekem van egy Thermomixem, én legtöbbször ezzel dagasztom, de van amikor kézzel állítom össze a tésztát, az sem olyan megeröltetö. Viszonylag selymes tapintású tésztát kell kapjunk. Kiolajozott kelesztötálba 25-30 percet pihentetjük, majd még egyszer átgyúrjuk a tésztánkat, aztán újra 20-30 perc pihenés következik.
Ezután lisztezett felületre borítjuk, a levegöt jól kinyomkodjuk belöle,  aztán  veknit formázunk belöle így, ezt is Limarától tanultam, ma kerekre formáztam cipónak.
Sütöpapírral kibélelt jénaiba teszem, kb. duplájára kelesztem ez hömérséklettöl függö, lehet fél óra, de akár egy óra is.
A sütöt elömelegítem 230 fokra, a kenyeremet bevágom 3 helyen, jól befújom vízzel a kenyeret is és a jénai tetejét is, lefedem, majd így sütöm 30 percig. Ezután visszaveszem a höt 200 fokra és leveszem a jénai tetejét, söt sokszor teljesen kiveszem a kenyeret a jénaiból és sütöpapírral visszateszem a rácsra, így sütöm még 15 percet. Ha esetleg nagyon barnulna a teteje, akkor eltakarom egy darab alufóliával, általában az utolsó 5 percre.
A mostanit cipónak formáztam és kilisztezett kosárban kelesztettem, majd sütöpapírra borítottam és a gránitlapomon sütöttem legújabb szerzeményemmel az Emile Henry búrával letakartam, elötte jól bespricceltem vízzel a kenyeret, a búrát nem, mert azt is elömelegítettem a sütövel, és attól féltem, hogy ha hideg vízzel bespriccelem megreped.

Sütés után rácsra teszem és bespriccelem újra vízzel.

Kb. 1 óra hülés után már megvágható.

Jó étvágyat kíván!

Nincsenek megjegyzések: